MAKLÉŘ IDEÁL

Podívejme se společně na cíle noviců v realitní profesi, pro jejichž dosažení jsou ochotni sedět na nepohodlných židlích, dusit se v přetopené místnosti a lít do sebe kávu po litrech. "Chci mít víc zakázek, a proto se zaměřím na oblast psychologie a zvládnutí komunikačních technik. Chci se zdokonalit ve stavebním právu a znát základy pozemního stavitelství. Chci mít lepší orientaci v občanském a obchodním právu. Chci získat základní přehled o legislativě související s katastrem nemovitostí. Chci si zaplnit mezery v oblasti bankovnictví, daní a základů účetnictví."

Kurzy pro realitní makléře jsou plné nedočkavců, kteří očekávají zázračný manuál nebo jedinečnou marketingovou metodu, která jim zaručí skvělou budoucnost. Souhlasím s vámi, že odborné znalosti jsou předpokladem k dobrým výsledkům. Ale ti, kteří jsou navíc obdařeni jazykovým citem a základní dávkou vnímání estetických hodnot, zvládnou základy interiérové fotografie a v kapse mají řidičský průkaz, na tom budou lépe. 

Když k tomu dokážou odolávat stresu, mají v sobě přirozenou touhu po změně a jsou otevřeni přijímání nových informací, mají téměř vyhráno. Samozřejmě za předpokladu, že jim nedělá problém komunikovat s lidmi.

Domníváte, že jsem právě do písmene popsala vaše schopnosti a už jste si vyhledali inzerát realitní kanceláře na obsazení volného místa realitního makléře? Počkejte s tím ještě chvíli.  

Proč? Protože ani, když se ke všemu uvedenému budete umět domluvit dvěma cizími jazyky, nemáte úspěch jistý. Ten záleží trochu nespravedlivě na něčem úplně jiném. A to na vaší schopnosti naplňovat očekávání okolí. Přijmout společenskou roli, kterou má realitní makléř prezentovat. Tuto roli nenapsal žádný divadelní režisér. Obsah a jasné kontury jí dalo očekávání společnosti. 

Co se od vás vlastně žádá? 

Všichni to dobře znáte z bilboardů plných usměvavých tváří mužů a žen, oblečených ve slušivých kostýmcích, kteří jsou prezentací úspěchu a serióznosti. Přiznejte si sami, svěřili byste svůj majetek do rukou někomu jinému? To jediné, co chce klient je přeci úspěšný prodej a peníze.

Představte si na chvíli, že jste úspěšný realitní makléř: na jednání jste přijel usměvavý, čistě oblečený vozem střední a vyšší třídy. Kudy projdete, zůstává za vámi jemná vůně. Otevíráte aktovku, vyndáte značkovou propisku, diář. A to, že váš mobil sleduje poslední trendy techniky, je samozřejmostí. Pravidelná návštěva kadeřníka, udržované nehty udělají tu správnou tečku. Muži zapůsobí vyleštěnými boty a kvalitními doplňky jako je opasek nebo aktovka. Vypadá to jako laciné klišé? 

Mohlo by to být i takto: 

Na jednání dorazíte se zpožděním, protože vaše tramvaj přijela pozdě. Jak jste pospíchala, šlápla jste do louže a dílo zkázy dokončil prudký liják, který vás zastihl. Ještě, že si nepotrpíte na drahé oblečení, a cákance na promočeném saku snad půjdou vyprat. 

Rychle saháte po reklamní propisce, kterou jste dostala na promo akci v supermarketu. A co čert nechtěl, majitelka má stejnou kabelku jako vy! Ale co: "Raději u Vietnamců za lacino než utrácet za nesmysly!" 

Crrr! Ten mobil si snad nedá pokoj, takže ho zvednete a zaječíte. Ať klient ví, kdo je tu pánem a kdo má situaci pod kontrolou. Cigaretový odér, který se line z vašich úst, smíchaný s propoceným trikem je místo pozdravu. "Tak mi ukažte tu vaši klícku vážený!"